Wiadomość > wyborcza.pl / Opublikowano 25-06-2014


Grafiki Rubensa na wystawie w Zakopanem. Sceny religijne, mitologiczne, rodzajowe i portery

81 grafik z warsztatu Rubensa, w tym prace, które osobiście wykonał mistrz z epoki baroku, będzie można zobaczyć na wystawie w zakopiańskiej Miejskiej Galerii Sztuki. To jedyny w Polsce pokaz dzieł wypożyczonych z Siegen, miasta urodzenia malarza.

Więcej ... http://wyborcza.pl/1,75475,16214257,Grafiki_Rubensa_na_wystawie_w_Zakopanem__Sceny_religijne_.html

-

Wystawa > Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie / 19 czerwca - 21 września 2014


Teodor Axentowicz /// Ormianin polski

Za życia był niezwykle cenionym artystą, zarówno jako mistrz powabnych kobiecych portretów, jak i piewca huculskiego, kresowego folkloru. Przez trzydzieści lat pracował na stanowisku profesora w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, był także jej rektorem. Był prawdziwą instytucją w polskim życiu kulturalnym i artystycznym. Pełnił wiele zaszczytnych funkcji, a wszystkie one świadczyły o zaufaniu i popularności, jakimi cieszył się Teodor Axentowicz wśród sobie współczesnych.

Więcej ... http://www.pgs.pl/pol/Poziom-0/Teodor-Axentowicz-Ormianin-polski

-

Wystawa > Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie / 19 czerwca - 21 września 2014


Iwan Ajwazowski / czas i wieczność

Na wystawie organizowanej przez Państwową Galerię Sztuki w Sopocie zostaną zaprezentowane obrazy, rysunki i akwarele wybitnego malarza marynisty ormiańskiego pochodzenia z kolekcji Muzeum Narodowego w Erywaniu.

Więcej ... http://www.pgs.pl/pol/Poziom-1/Iwan-Ajwazowski.-Czas-i-wiecznosc.

-

Wystawa > Rybnickie Centrum Kultury / 17 czerwca - 9 lipca 2014


Magiczny Realizm

Ekspozycja obejmuje obrazy wybitnych polskich artystów: Zdzisława Beksińskiego,  Jacka Yerki, Jarosława Jaśnikowskiego, Artura Kolby, Marcina Kołpanowicza, Rafała Olbińskiego, Tomasza Sętowskiego.

Więcej ... http://www.rck.home.pl/wp_rck/?page_id=7016

-

 Wystawa > Muzeum Sztuki w Łodzi / 13 czerwca - 12 października 2014


Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda

Henryk Berlewi, Żądajcie radiosprzętu z marką ZRN , [1926]  Samuel Szczekacz, Studium typograficzne, ok. 1937. Galerie Berinson, Berlin.© Artist’s Family, Haifa  Władysław Strzemiński - projekt. Julian Przyboś, Z ponad, 1930. © Ewa Sapka-Pawliczak & Muzeum Sztuki

GRAFICZNA REWOLUCJA

„Będziesz zdrów jak koń zażywając kalceks”, „Cukier krzepi”, „Uwaga Palacze! Czekoladki kawowe wypowiedziały wojnę papierosom i wygrają ją niechybnie” – mówią hasła z plakatów i prospektów reklamowych dwudziestolecia międzywojennego. O tym, w jaki sposób propozycje artystów awangardy wykorzystywano w grafice użytkowej - w tym w reklamie - tamtego okresu będzie można przekonać się w Muzeum Sztuki w Łodzi od 13 czerwca. Otwarcie wystawy „Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda” w ms2 o g. 18.00

Bogato zdobione, niefunkcjonalne i nieczytelne - tak często wyglądały druki jeszcze w XIX wieku. Rewolucyjne zmiany, których celem było unowocześnienie projektowania graficznego miały miejsce dopiero w kręgu międzywojennej awangardy. To właśnie artyści awangardy tacy jak Władysław Strzemiński, czy Jan Tschichold przekonali świat, że czas już odejść na przykład od czcionek ozdobnych przypominających litery pisane na rzecz czcionek prostych, funkcjonalnych i czytelnych. To im w dużej mierze zawdzięczamy powstanie nowoczesnego komunikatu wizualnego. Wystawa „Zmiana pola widzenia” przypomina, w jak dokonała się ta rewolucja, jakie rozwiązania proponowała awangarda oraz w jaki sposób i w jakim zakresie były one przejmowane przez główny nurt ówczesnej grafiki, m. in. reklamę, projektowanie książek i czasopism, czy propagandowe plakaty - mówi kuratorka ekspozycji Paulina Kurc-Maj.

Ekspozycja zawiera druki pochodzące z różnych zbiorów z Polski i zagranicy, także od prywatnych kolekcjonerów, którzy zgodzili się pożyczyć wybrane prace na czas wystawy.

Została ona podzielona na 4 części. Pierwsza z nich zatytułowana „System kontrastów” zawiera projekty Strzemińskiego oraz innych artystów zwłaszcza polskich jemu współczesnych (Berlewi, Stażewski, Szczekacz, Żarnower). W „Obrazach i słowach na wolności” znajdą się prace artystów zagranicznych. Ten fragment ekspozycji  odwołuje się do wystawy „Drukarstwo nowoczesne”, którą zorganizował Strzemiński w 1932 roku i próbuje odpowiedzieć na pytanie jak mogła wyglądać. Kolejna część wystawy: „Na głos. Nowa Typografia i propaganda” poświęcona jest projektom o charakterze propagandowym. Wiele z rosyjskich plakatów propagandowych będzie można obejrzeć w Polsce po raz pierwszy, dzięki uprzejmości Rosyjskiej Biblioteki Narodowej w Sankt Petersburgu. Ostatnia część ekspozycji nosi tytuł „Nowy Świat” i można z niej dowiedzieć się, jak w czasach międzywojennych wyglądała grafika reklamowa, prasowa, czy plakat społeczny.

Wystawie będzie towarzyszył katalog, w którym oprócz esejów tematycznych, po raz pierwszy też będzie można przeczytać korespondencję Strzemińskiego z Janem Tschicholdem, wybitnym teoretykiem i praktykiem drukarstwa w Niemczech. Dlaczego to takie ważne? - Większość korespondencji prowadzonej przez Strzemińskiego nie zachowała się. Nielicznym wyjątkiem są tutaj listy zachowane w spuściźnie Jana i Edith Tschicholdów które udało udostępniło Getty Institute w Los Angeles - odpowiada Paulina Kurc-Maj. - W amerykańskim archiwum znajdowały się nie tylko listy, jakie Tschichlod dostał od Strzemińskiego, ale też kopie tych wysłanych do Polski. – dodaje kuratorka wystawy.

Na wystawie „Zmiana pola widzenia” znajdą się druki zaprojektowane między innymi przez takich artystów jak: Hans Arp, Herbert Bayer, Henryk Berlewi, Janusz Maria Brzeski, Cassandre, Robert Delaunay, Sonia Delaunay, Theo Van Doesburg, Karol Hiller, Fernand Léger, El Lissitzky, Filippo Tommaso Marinetti, Piet Mondrian, Bruno Munari, Enrico Prampolini, Aleksander Rodczenko, Xanti Schawinsky, Kurt Schwitters, Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński, Ladislav Sutnar, Mieczysław Szczuka, Jan Tschichold, czy Teresa Żarnower.

Kuratorka i redaktorka: Paulina Kurc-Maj

Projekt ekspozycji: Marlena Kudlicka
Koordynatorka: Monika Wesołowska

http://msl.org.pl/pl/

-