Wiadomość > www.rp.pl / Opublikowano 20-07-2014


Byk mocno chwycony w kadr

Picasso, Goya i Dali, czyli korrida w ujęciu trzech gigantów hiszpańskiej sztuki 
we wrocławskim Muzeum Architektury - pisze Monika Małkowska.

Co łączy Francisco Goyę, Salvadora Dalego i Pabla Picassa? Bestia z rogami poskramiana przez człowieka – lub odwrotnie. Jednak każdy z nich zinterpretował rytuał z bykiem w odmienny sposób. To nie tylko kwestia czasów, w jakich działali – mieli różne temperamenty i powody, dla których wzięli temat za rogi.

Więcej ... http://www.rp.pl/artykul/9149,1126907-Tauromachia----walka-bykow.html

-

Wiadomość > weekend.gazeta.pl / Autor: Anna Theiss / Opublikowano: 19-07-2014


WYWIAD GAZETA.PL

Wilhelm Sasnal: "Bolesna jest ta polska bezinteresowna złość i wrodzony antysemityzm"

"Gdy wracam do Krakowa i widzę te antysemickie gówna na murach, dzwonię po straż miejską"

- Pytano cię: jak to jest być najlepiej sprzedającym się malarzem w historii polskiej sztuki? Dziś już nikt by tego pytania nie zadał - zaczepiamy go. - Kurz opadł. I ta sytuacja bardzo mi pasuje - odpowiada Wilhelm Sasnal. Jak żyje dziś, co go wkurza w Polsce i czy iPhone stał się podstawowym narzędziem współczesnego malarza?

Powiedziałeś kiedyś, że każdy dzień rozpoczynasz od rytuału czytania gazety. Papierowej. Ciągle to robisz?

- Tak. Czytam papierowe gazety. Przeglądam je uważnie, chociaż omijam strony poświęcone polskiej polityce. Czytam wiadomości ze świata. W internecie czytam „The Guardian”, no i „Wyborczą” - na kindle'u, kiedy nie ma mnie w Polsce. Ostatnio spędziłem pół roku w Stanach, z rodziną. Z dużym zainteresowaniem śledziłem tam to, o czym piszą lokalne gazety.

Więcej ... http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,138262,16338919,Wilhelm_Sasnal___Bolesna_jest_ta_polska_bezinteresowna.html

-

Wiadomość > dziennikbaltycki.pl / Opublikowano 01-07-2014


Wystawy w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Kobiety, słońce i księżyc

Z Bogusławem Deptułą, historykiem sztuki, jednym z kuratorów wystawy "Teodor Axentowicz - Ormianin polski" w PGS w Sopocie rozmawia Gabriela Pewińska.

Kto pozował Axentowiczowi do obrazu "Wiosna", wiadomo?

Myślę, że do tego obrazu nie musiała mu pozować żadna konkretna osoba. To już nie jest portret, alegoria kobiecości raczej. Liczne studia i szkice, które artysta wykonał - część z nich można na wystawie obejrzeć - pokazują jego wyjątkowe umiejętności techniczne i niebywałą wyobraźnię. Nie potrzebował modelki. 

Więcej ... http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/3481981,wystawy-w-panstwowej-galerii-sztuki-w-sopocie-kobiety-slonce-i-ksiezyc,id,t.html?cookie=1

-

Wiadomość > www.rp.pl / Autor: Jan Bończa-Szabłowski / Opublikowano: 26-06-2014


Czar eleganckich portretów

Uwielbiany przez kobiety, szanowany przez polityków, ceniony przez historyków, pamiętający o swych ormiańskich korzeniach. Teodor Axentowicz, jeden z najwybitniejszych twórców Młodej Polski, jest bohaterem otwartej właśnie wystawy w sopockiej Państwowej Galerii Sztuki.

Więcej ... http://www.rp.pl/artykul/9149,1120946-Teodor-Axentowicz---wystawa-w-Sopocie.html

-

 

Wiadomość > www.rp.pl / Opublikowano 18-06-2014


Cienie podążające w nieznane

Galeria Opera przypomina Jerzego Mierzejewskiego, wybitnego malarza, który zachwyt nad naturą 
łączył z metafizyczną tajemnicą - pisze Monika Kuc.

Był indywidualistą, jego twórczość nie mieści się w żadnym nurcie czy ugrupowaniu w powojennej polskiej sztuce. Czerpał inspiracje z różnych źródeł. Jednym z najważniejszych była sztuka Cezanne'a. Przyznawał się do tego otwarcie, gdy w połowie lat 80. malował Górę Świętej Wiktorii w Prowansji. Tę samą, która wielokrotnie powracała w twórczości francuskiego mistrza.

Więcej ... http://www.rp.pl/artykul/9149,1119080-Cienie-podazajace-w-nieznane.html

-